صفحه اصلی > اخبار 


  چاپ        ارسال به دوست

به همت گروه فلسفه و عرفان اسلامی و با همکاری معاونت پژوهش جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان برگزار شد

نشست علمی با عنوان : "چرا دینداران با نظریه فرگشت مخالفت می کنند ؟" برگزار شد

 

 

به همت گروه فلسفه و عرفان اسلامی و با همکاری معاونت پژوهش جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان برگزار شد :

 نشست علمی با عنوان :

*"چرا دینداران با نظریه فرگشت مخالفت می کنند ؟"*

 

نشست علمی تخصصی با عنوان : "چرا دینداران با نظریه فرگشت مخالفت می کنند ؟" به همت گروه فلسفه و عرفان اسلامی و با همکاری معاونت پژوهش جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان ، با ارائه غلام محمود فائز از اساتید این نمایندگی برگزار شد.

در این نشست که  شنبه 22 آبان ماه  و با شرکت حضوری و مجازی طلاب نمایندگی برگزار شد استاد فائز ابتدا به تشریح ماهیت فرگشت و Evolution و تکامل و نظریه‌های پیرامون آن پرداخته سپس چیستی نظریه‌ی داروین ، تاریخچه، مفاهیم اساسی و کلیدی، پیش‌فرض‌ها، برایندها ـ فلسفی و الهیاتی ـ و ابعاد آن تبیین، توضیح و مورد سنجش و نقد قرار داده شد.

در این نشست عنوان شد که نظریه‌ی فرگشت که به صورت خاص توسط چالز داروین زیست‌شناسی انگلیسی با نشر کتاب منشأ انواع یا On the origin of species در سال 1859م مطرح شد، به صورت کلی دارای سه بخش اصلی است:

1) گونه‌ها ثابت نيستند، بلکه ویژگی‌های شان با گذشت زمان، و ضمن سازش با شرایط محیط، تغییر می‌کند.

2) گونه‌های کنونی به جای آنکه جداکانه و کامل آفریده شده باشند، از یک یا چند نیای مشترک نسب گرفته اند. پس باید فرایند تکاملی رخ داده باشد نه خلقت دفعی و یکباره که در آن اشکال حیاتی نیاکانی و گذشته‌ی ما به طریقی دگرگون شده و به شکل اشکال حیات کنونی درآمده اند.

3) شیوه و رهیافت اصلی این تغییر تکاملی «انتخاب طبیعی» است.

در ادامه با تشریح ادعای داروین مبنی بر این که اولاً، تمامی موجودات زنده به‌هم مرتبط هستند، آنها از یک نیای مشترک، فرگشت پیدا کرده اند و ثانیاً، فرگشت و تکامل موجودات زنده توسط فرایند طبیعی انجام می‌شود. فرایندی که می‌توان آن را مطالعه کرد و فهمید، و اسم آن فرايند «انتخاب طبیعی» گذاشت ؛ مهم ترین نکات در نقد و بررسی این نظریه تشریح و تبیین گردید.

در بررسی نظریه‌ی داروین و فرگشت گفته شده که، این نظریه به لحاظ معرفت‌شناختی دارای یک‌سری پیش‌فرض‌ها و مقدمات و همچنان استلزامات و برایندها می‌باشد. اگر اصل این نظریه‌ و هسته‌ی سخت آن را از مقدمات و پیش‌فرض‌ها و استلزامات و برایندهای فلسفی و الهیاتی‌ آن جدا در نظر گیریم، این نظریه به واقع یک نظریه‌ی علمی است که قابلیت ابطال‌پذیری دارد و مورد تایید به شواهد و فکت‌های عینی مورد پذیرش جامعه‌ی علمی به‌ویژه جامعه‌ی زیست شناسان در حال حاضر می‌باشد و به نحوی ستون فقرات زیست‌شناسی رایج را در دانشگاه‌ها تشکیل می‌دهد.  به عبارت دیگر، اگر نظریه‌ی فرگشت را فارغ از نگاه و قرائت ماده باوران و خداناباوران و داروینیست‌های جدید و کسانی چون: ریچارد داوکینز، دانیل دنت، استیون جی گولد، مایل روس و.. و نیز بدور از نگاه سطحی و جزم‌اندیشانه‌ای برخی از دینداران در نظر بگیریم، می‌توان آن را به عنوان یک نظریه‌ی علمی که به لحاظ عقلانیت علمی فقط در قلمرو علم قابل دفاع است، بپذیریم. اما اگر این نظریه را آنگونه که داروینیسم جدید و فیزیکالیسیسم تقلیل‌گرا تفسیر و ترویج می‌کند، در نظر گیریم، این نظریه به دلیل ادعای غیر علمی و به دلیل تعارض آن با عقلانیت علمی، نقد جدی‌ای متوجه آن می‌باشد که جامعه علمی زیست شناسان را گرفتار مشکل خاص نموده و سوالاتی را متوجه  آنها می‌سازد که از پاسخ‌گویی علمی آن برنمی آیند و در نهایت نظریه فرگشت را به لحاظ منطق حاکم بر علوم تجربی، دچار نقض می‌سازد.

در نتیجه می‌توان گفت که از نظر بسیاری از دینداران حقیقت فرگشت به عنوان حیات پیچیده‌ی زمین که از شکل های ساده‌تر و ابتدایی‌تر فرگشت و تکامل یافته است، به عنوان یک واقعیت مورد پذیرش بوده، اما نظریه‌هایی که راجع به آن از سوی دانشمندان علوم تجربی علی‌الخصوص نوداروینیست‌ها و زیست‌شناسی رایج ارائه شده است مورد نقد و اشکال جدی بوده و امریست مذموم. زیرا بسیاری از مولفه‌ها و اجزای این نظریه در تعارض با واقعیت و نظریه‌ی "پیچیدگی‌ واقعیت" که امروزه مورد پذیرش دانشمندان علوم تجربی است، می‌باشد.

 


١٣:٥٧ - دوشنبه ٢٤ آبان ١٤٠٠    /    شماره : ١٢٢٨٦٦    /    تعداد نمایش : ٣٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج






کل بازدید ها: 1467672 بازدید امروز: 282