ارائه الگوی تعامل بین مذاهب در نظام اسلامی می بایست با روح صلابت و شهامت با عقلانیت و اعتدال باشد. ریاست محترم جامعه المصطفی(ص)
صفحه اصلی :: اخبار > برگزاری نشست علمی بیانیه گام دوم و آرمان تمدن اسلامی ( عقلانیت، معنویت و عدالت ) در المصطفی (ص) نمایندگی گلستان


  چاپ        ارسال به دوست

برگزاری نشست علمی بیانیه گام دوم و آرمان تمدن اسلامی ( عقلانیت، معنویت و عدالت ) در المصطفی (ص) نمایندگی گلستان

 نشست علمی بیانیه گام دوم  و آرمان تمدن اسلامی  (عقلانیت، معنویت و عدالت) با حضور جمعی از دانش پژوهان و اساتید در سالن قدس نمایندگی گلستان توسط معاونت پژوهش برگزار گردید.

  به گزارش روابط عمومی المصطفی (ص) نمایندگی گلستان، در ابتدای این نشست علمی حجت الاسلام والمسلمین ذوالفقاری ضمن خوش آمد گویی به محضر اساتید و فرهیختگان به بیان مطالبی در خصوص بیانیه گام دوم و آرمان تمدن اسلامی( عقلانیت، معنویت و عدالت)پرداختند که به اهم سخنان ایشان می پردازیم:

امام خامنه ای: «انقلاب وارد دوّمین مرحله‌ی خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدّن‌سازی شده. گام دومی که باید در چارچوب «نظریه‌ی نظام انقلابی» و با «تلاش و مجاهدت جوانان ایران اسلامی» به‌سوی تحقق آرمانِ «ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (عج) برداشته شود»

تعریف تمدن در نگاه اسلام: تمدنمشتمل بر ساخته ها و اندوخته های مادی و معنوی است؛ تمدن هم امری ذهنی و معنوی است و هم عینی و ظاهری و مادی. تمدن از سویی در نوع بینش و اندیشه و فلسفه، فرهنگ، مذهب، احساس و جهان بینی و ایدئولوژی و میزان وجدان و مسئولیت اجتماعی ریشه دارد و از سویی در نوع نهادها و ساختارها، سنت ها، پوشش، زبان، هنر، معماری، تفریحات، اختراعات و مظاهر صنعتی و فرهنگ اقتصادی و تولید و مصرف و ... نمود دارد.

پیشینه و تجربه افتخارآمیز تمدن اسلامی و تاثیرات ان بر تمدن غرب؛ نقطه امیدی برای احیای تمدن نوین اسلامی:با اقدامات پیامبر(ص) پایه های تمدن شکوهمندانه اسلامی بنیان نهاده شد.اسلام با سرعت و کیفیت شگفت اوری توانست در مدت کوتاهی (قرن -7) تمدن شکوفایی بسازد و برتمدن های موجود برتری یابد.

گوستاولوبون:تا پانصد سال مدارس اروپا روی اثار علمی مسلمانان دایر بود و انها بودند که اروپا را به لحاظ علم و ادب و اخلاق تربیت کرده داخل در تمدن نمودند. ما وقتی به تحقیقات علمی و اکتشافات فنی انان نظر می افکنیم می بینبم هیچ ملتی نیست که در این مدت کم، بیشتر از مسلمانان ترقی کرده باشد.

علل انحطاط تمدن اسلامی؛ تجربه و نقطه هشدار درباره موانع و آسیب های تمدن سازی نوین اسلامی

  1. علل بیرونی: جنگ های صلیبی (از 490 ق یا 1096 میلادی) که در هشت مرحله اتفاق افتاد که در طی ان اروپا بر بیت المقدس مسلط و اندلس سقوط کرد، هجوم مغول ها، ظهور پدیده استعمار و استثمار
  2. علل درونی: انحراف فکری و عملی از صراط مستقیم و مسیر صحیح اسلامی، استبداد، دنیاگرایی و انحطاط اخلاقی حاکمان، فرقه گرایی و تشتت، تحجر گرایی و ...

تمدن سازی نوین اسلامی مرحله پنجم از مراحل تکاملی انقلاب اسلامی:

  • مترتب بودن تمدن سازی بر دولت سازی و جامعه سازی اسلامی
  • تمدن سازی اسلامی مولفه طرح شده در گام دوم انقلاب
  • اهمیت گام دوم و جایگاه تمدن سازی در آن؛ گام دوم گامی نهایی نه میانی.

الزامات تمدن سازی نوین اسلامی: دو گام و الزام ضروری:

الف- گام سلبی:گام تخلیه از مبانی و ارزش های غربی در علوم انسانی و فرهنگ و اقتصاد؛ دست ردّ زدن به تمدن منحط غربی؛ مقاومت در برابر استعمار سیاسی، اقتصادی وفرهنگی؛ ردّ پروژه جهانی سازی امریکایی: تخلیه ذهن و فکر و سبک زندگی و آموزش و پرورش و سبک مدیریت از مظاهر تمدن غربی.

ویژگی های تمدن غرب:ثمره تمدن غرب شیء شدگی انسان و به بندگی و بردگی کشیدن شدن انسان به طوری عمیق تر از بردگی های کهن؛ تمدن غرب مظهر بت‌پرستیِ مدرن و جاهلیت مدرن  و ...

سه ایده درباره نحوه مواجهه جهان اسلام با تمدن استکباری غرب:

  1. نگاه متحجرانه مبنی بر طرد کامل محصولات تمدن غربی و مصاف با محصولات ان: مانند قائلین در طالقان
  2.   بهره گیری از محصولات تمدن غربی در عین تلاش برای پیراستن انها از نظام تمدن غربی (نه تخریب یا طرد کامل انها) و قراردادن انها در چارچوب نظام های اسلامی: دیدگاه شهید صدر
  3. این نظریه در عین تاکید بر نظر دوم (یعنی منطق تهذیب، پیوست فرهنگی)،مقیاس برخورد و چالش تمدنی اسلام و غرب را حق سرپرستی و ولایت بر اراده ها بین دو اراده هواپرست و خداپرست می داند. این نظریه مبین درگیری دو نظام است، نه صرف قرار دادن نظامی در مقابل نظامی دیگر.(رهبران انقلاب)

این نظریه به اصل نه شرقی و نه غربی اعتقاد داردو دست رد به سینه تمدن غربی و شرقی زده است

ب- گام ایجابی: گام تحلیه به ظواهر تمدن اسلامی:

  • اعتقادی: باور به «ما می توانیم» (رجوع  به وصیتنامه امام خمینی)
  • تلاش جهادی برای تحقق چشم انداز 1404؛ جهاد علمی برای اجرای الگوی اسلامی ایرانی-پیشرفت؛ جهاد در جهت گذار موفق از مراحل دولت سازی و تمدن سازی؛ معکوس کردن جهانی سازی و حرکت برای مقدمه سازی برای جهانی سازی مهدوی

راهبردهای تمدن سازی نوین اسلامی ذیل سه اصل عقلانیت، معنویت و عدالت

  • راهبرد بسط عدالت اجتماعی خصوصا عدالت اقتصادی:
  • اولا؛ نباید ارزش عدالت به‌عنوان یک ارزش درجه‏ی دو کم‏کم در مقابل ارزشهای دیگر به فراموشی سپرده شود؛ ارزش‏های دیگر هم خیلی مهم است؛ مثلاً ارزش پیشرفت و توسعه، ارزش سازندگی، ارزش آزادی و مردم‏سالاری. مطرح کردن ارزش عدالت مطلقاً به معنای نفی اینها نیست
  • ثانیا؛ بایستی عدالت، محور پیشرفت اقتصادی در تمامی مراتب و شئون اعم از تولید، توزیع و مصرف باشد. اساساً طبق نظر خواجه طوسی، حکمت خلق دینار این است که همچون ناموس(قانون)، موجد عدل باشد.  نه اینکه خود سبب بی عدالتی بوده و بواسطه آن شکاف فقر و غنا افزوده شود. لذا در راهبرد اسلامی بر توامان بودن پیشرفت با عدالت تأکید می‌شود. پیشرفت بدون عدالت سرمایه سالاری است نه انسان سالاری. عدالت بدون پیشرفت نیز پسرفت و بستن مسیر رشد جامعه اسلامی است.
  •  ثالثا برای نظام‌های غیر اسلامی رفاه، رشد و توسعه اصالت و موضوعیت دارد. آنها مایلند به هر صورت ممکن شکوفایی پدید آید. ولی در اسلام اصل عدالت اقتصادی بر سیاست‌گذاری های اقتصادی حاکم است. یعنی این امر به هر صورت ممکن مطلوب نیست.
  • راهبرد اقتصاد مقاومتی
  • در نظام اسلامی ولی فقیه از ویژگی ملکه عدالت برخوردار است و این ملکه از سطح رهبری به ابعاد مختلف جامعه بسط و نشر می یابد.
  • لذا این بعد از تمدن جز تحت ولایت اقتصادی ولی فقیه عادل امکان نخواهد داشت و باید تحت ولایت اقتصادی نائب امام زمان (ع) به مقاومت و مقابله با جنگ و سلطه و ولایت اقتصادی تمدن غرب رفت
  • راهبرد پیشرفت و تعادل و عقلانیت سیاسی:
  • توسعه سیاسی: یکی از ارکان آن بسط مشارکت های مردمی در عرصه نظام است
  • نظام اسلامی مردمسالاری دینی: مردم نقش اساسی و صددرصد در تحقق و اعمال حاکمیت الهی
  •  اعتدال سیاسی لازمه تداوم حیات سیاسی است و اعتدال نیز در سایه عقلانیت حاصل می شود
  • عقلانیت یعنی برتری قوه عاقله بر قوه شهویه و غضبیه: در این صورت انسان عادل ومعتدل و متعبد: العقل ما عبد به الرحمن
  • تشبیه یک کشور به انسان کوچک و تشبیه وزارت خانه ها به قوای سه گانه نفس

3- راهبرد تعالی فرهنگی و معنوی و علمی

-فرهنگ را باید حیاتی ترین مسئله سیاسی دانست. به‌تبع آن مهمترین سیاست راهبردی دولت اسلامی در فرایند تمدن سازی ، که جنبه حیات بخشی و هویت سازی دارد، تعالی فرهنگی است.

-لذا نظام نهادي تعليم و تربيت نسبت‌ به ساير نهادها، از اولويت، تقدم و اصالت برخوردار است

 - تعالی و پیشرفت فرهنگی این است که انسان‌ها در جامعه احساس کنند که می‌توانند درست بیندیشند، درست بفهمند و درست فرابگیرند.، درست تشخیص دهند و  درست عمل کنند(بصیرت)

سه راهبرد خرد جهت تحقق این راهبرد:

الف- راهبرد پیشرفت علمی و تربیت عقلانی ب- راهبرد تعالی و آزادی معنوی ج- راهبرد تعالی اخلاقی و قانونی

  • رسالت حوزه و دانشگاه در در اقامه راهبردهای فوقو تمدن سازی نوین اسلامی
  • راهبرد ولایت مداری و نقش آن در تمدن سازی (سه راهبرد فوق)
  • نزاع تمدنی: افول تمدن آمریکا؛ افول قدرت نرم و سخت آمریکا در مقابل عروج انقلاب اسلامی

- بحران های غرب: بحران معرفت، عقلانیت، معنویت، عدالت و معیشت و ...

- سخنان اندیشکده ها (سال 2025 سال افول و سال 2040 سال فروپاشی)، هانتینگتون، برژنیسکی (فروپاشی نه افول) و فوکویاما و هنری کسینجر، و اوباما و ترامپ

- رهبر معظم انقلاب: تمدن غرب در حال احتضار

  • حرکت تدریجی جهان به سمت عصرپساسکولار، عصر معنویت، قرن اسلام و تحقق تمدن نوین اسلامی


١٨:٤٦ - سه شنبه ٢٥ آذر ١٣٩٩    /    شماره : ١١٤٩٠٢    /    تعداد نمایش : ٦٠


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




شماره تماس : 01732436254