ارائه الگوی تعامل بین مذاهب در نظام اسلامی می بایست با روح صلابت و شهامت با عقلانیت و اعتدال باشد. ریاست محترم جامعه المصطفی(ص)
صفحه اصلی :: اخبار > برگزاری همایش نقش مقاومت در همگرایی مسلمانان و شکل گیری تمدن نوین اسلامیدر المصطفی(ص) نمایندگی گلستان


  چاپ        ارسال به دوست

برگزاری همایش نقش مقاومت در همگرایی مسلمانان و شکل گیری تمدن نوین اسلامیدر المصطفی(ص) نمایندگی گلستان

بمناسبت سالگرد شهادت فرمانده مبارزه با استکبار جهانی سردار دلها حاج قاسم سلیمانی، همایشی با عنوان نقش مقاومت در همگرایی مسلمانان در شکل گیری تمدن نوین اسلامی در المصطفی (ص) نمایندگی گلستان با حضور دانش پژوهان، اساتید و کارکنان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی(ص) نمایندگی گلستان، در ابتدای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی معاون فرهنگی این نمایندگی ضمن خیر مقدم به حضار، سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی را تسلیت عرض نمودند و سپس آقای تقوی الله تقوا مسئول انجمن فرهنگی افغانستان جملاتی در خصوص اهداف جبهه مقاومت از ایران و افغاستان بیان کردند.

در ادامه دکتر مصیب عباسی دبیر هیئت اندیشه ورز اساتید گلستان در خصوص موضوع همایش به سخنرانی پرداختندکه به اهم سخنان ایشان می پردازیم

ما مى گوييم تا شرك و كفر هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست، ما هستيم. ما بر سر شهر و مملكت با كسى دعوا نداريم.

ما تصميم داريم پرچم لا اله الا اللّه را بر قلل رفيع كرامت و بزرگوارى به اهتزاز درآوريم.صحیفه امام خمینی، جلد ۲۱، صفحه ۸۸.

نظریه مقاومت در مقابل دشمن قوی پنجه را تبلیغ کنید، ترویج کنید. بعضی تصور نکنند که چون دشمن بمب دارد، موشک دارد، دستگاه های تبلیغاتی دارد و از این قبیل، ما عقب نشینی کنیم. نه خیر! نظریه مقاومت یک نظریه اصیل و درست است؛ هم در مقام نظر و هم در مقام عمل.

12 آبان 1397 در دیدار با دانشجویان و دانش آموزان.

پیروزی شکوهمند جمهوری اسلامی ایران در قرن معاصر بر رژیم طاغوت، علاوه بر تغییر در هندسه سیاسی جهان ـ که متشکل از مثلث زر و زور و تزویر بودـ با تشکیل حاکمیت دینی، کارآمدی دین را به اثبات رسانده و به نصرت حق، در پرتو مقاومت و ایستادگی، نظام نوینی مبتنی بر آموزه های اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم طرح ریزی و عملیاتی کرد. این انقلاب در حالی چهلمین سالگرد پیروزی خود را سپری می کند که به بسیاری از واژگانی که در پستوی دایره المعارف ها و فرهنگ لغات، غبار و گرد غربت را تحمل می کردند، روح تازه ای داد و در ادبیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و دفاعی جهان به آنها معنا بخشید.

مقاومت از جملة آن واژه هاست که امروز از دایرة لغت خارج و به جریانی تبدیل شده است که نهضت عظیمی در تحول بنیان های فکری و اندیشه ای و نیز در عرصة اقدام و عمل به راه انداخته است؛ واژة غریب دیروز امروز گفتمان غالبی شده است که دوستان و یاری کنندگان دین خدا را مسرور و به نماد «لهم المنصورون» مبدل ساخته است؛ مقاومتی پیروز که کاخ استبداد را به لرزه انداخته و استقلال، عزت و شکوه را برای مسلمین به ارمغان آورده است.

این واژه را در قرآن می توان با معانی متعددی فحص نمود که در این نوشتار در سه فصل به بخشهایی از آنها در سه حوزة چیستی، چرایی و چگونگی می پردازیم.

فصل اول:

چیستی مقاومت؟

بخش اول: مفهوم شناسی مقاومت

بخش دوم: چیستی مقاومت خاص؟!

  مفهوم شناسی مقاومت

از ریشه قوم به معنای قرار گرفتن یک شیء به شکلی که تمام آثار و منافع آن شیء مترتب بر آن حالت باشد؛ مثل حالت قیام برای انسان که بیشترین کارایی را دارد.

1-ایستادگی

2-مقاوم بودن

3-پافشاری

4-ثبات

5-استحکام

6-تسلیم نشدن در برابر کسی

مفهوم اصطلاحی مقاومت

هر نوع ایستادگی بر اساس دستور اسلام توسط یک مسلمان یا جمعی از مسلمان ها در مقابله با هوی و هوس شیطان و من در هر زمان و مکان را مقاومت به مفهوم عام تعریف می کنند.

مقاومت مسلمانان، کشورها، سازمان ها و گروه ها بر اساس دستورات اسلام در برابر تهاجم نظام سلطه و متحدان آنها را مقاومت به مفهوم خاص تعریف می نمایند.

پیرامون نظریه مقاومت از این واژه ها در قرآن می توان بهره جست:

حرام بودن  مودت با کافران

لَا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ أُولَئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَأَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَيُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ أُولَئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ. مجادله/22

قومى را نيابى كه به خدا و روز بازپسين ايمان داشته باشند [و] كسانى را كه با خدا و رسولش مخالفت كرده‏ اند هر چند پدرانشان يا پسرانشان يا برادرانشان يا عشيره آنان باشند دوست بدارند در دل اينهاست كه [خدا] ايمان را نوشته و آنها را با

روحى از جانب خود تاييد كرده است و آنان را به بهشتهايى كه از زير [درختان] آن جويهايى روان است در مى ‏آورد هميشه در آنجا ماندگارند خدا از ايشان خشنود و آنها از او خشنودند اينانند حزب خدا آرى حزب خداست كه رستگارانند

این آیه از كوبنده‏ترين آيات قرآن است، به مؤمنان هشدار مى‏دهد كه جمع ميان" محبت خدا" و" محبت دشمنان خدا" در يك دل ممكن نيست، و بايد از ميان اين دو يكى را برگزينند، اگر راستى مؤمنند بايد از دوستى دشمنان خدا بپرهيزند و الا ادعاى مسلمانى نكنند مى‏فرمايد:" هيچ گروهى را كه ايمان به خدا و روز قيامت دارد نمى‏يابى كه با دشمنان خدا و رسولش دوستى كنند، هر چند پدران يا فرزندان يا برادران يا خويشاوندان آنها باشند" (لا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ يُوادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ كانُوا آباءَهُمْ أَوْ أَبْناءَهُمْ أَوْ إِخْوانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ).

در يك دل دو محبت متضاد نمى‏گنجد، و آنها كه دم از هر دو مى‏زنند يا ضعيف الايمانند، و يا منافق، و لذا مى‏بينيم كه در غزوات اسلامى در صف مخالف جمعى از بستگان و خويشاوندان مسلمين بودند، ولى چون خطشان را از خط الهى جدا كرده، و به صفوف دشمنان حق پيوسته بودند، با آنها پيكار كردند، و حتى جمعى از آنها را كشتند.

 عزیز بودن مسلمین در برابر کافران

يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتىِ اللَّهُ بِقَوْمٍ يحُِبهُُّمْ وَ يحُِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلىَ الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلىَ الْكَافِرِينَ يجَُاهِدُونَ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ وَ لَا يخََافُونَ لَوْمَةَ لَائمٍ ذَالِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيم؛ مائده/54

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، هر كه از شما از دينش بازگردد چه باك زیرا كه خدا مردمى را بياورد كه دوستشان بدارد و دوستش بدارند. در برابر مؤمنان فروتنند و در برابر كافران سركش در راه خدا جهاد مى‏كنند و از ملامت هيچ ملامتگرى نمى‏هراسند. اين فضل خداست كه به هر كس كه خواهد ارزانى دارد، و خداوند بخشاينده و داناست.

رفتار مسلمان، نرمش با برادران دينى و سرسختى در برابر دشمن است و هيچ يك از خشونت و نرمش، مطلق نيست. «أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ»

 دلى كه از محبّت خدا خالى شد بيمار و وابسته به كفّار مى‏شود، ولى دلى كه از مهر خدا پر است هرگز وابسته نمى‏شود. «فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسارِعُونَ فِيهِمْ») ... ( «يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ») ... ( «أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ»

كسى كه ايمان واقعى دارد، هرگز در برابر كافران احساس حقارت نمى‏كند:  «أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ»

در ادامه سخنران دیگر همایش حجت الاسلام والمسلمین ترابی امام جمعه شهرستان گنبد کاووس مطالبی ارزشمند در خصوص مراتب و راه های شکل گیری تمدن نوین اسلامی ارائه نمودند.

شایان ذکر است در این مراسم برنامه های متنوعی مانند شعرخوانی، پخش کلیپ و اجرای سرود توسط گروه سرود آوای رضوان به اجرا در آمد.


١٣:٠٦ - پنج شنبه ١١ دی ١٣٩٩    /    شماره : ١١٥١٤٩    /    تعداد نمایش : ٦٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




شماره تماس : 01732436254