ارائه الگوی تعامل بین مذاهب در نظام اسلامی می بایست با روح صلابت و شهامت با عقلانیت و اعتدال باشد. ریاست محترم جامعه المصطفی(ص)
صفحه اصلی :: اخبار > برگزاري برنامه بهار فاطمي در جامعه المصطفي(ص) واحد خواهران گرگان


  چاپ        ارسال به دوست

برگزاري برنامه بهار فاطمي در جامعه المصطفي(ص) واحد خواهران گرگان

 

به مناسبت فرا رسيدن ايام سال نو و همچنين تقارن اين ايام با ايام فاطميه، برنامه اي با عنوان بهار فاطمي در جامعه المصطفي(ص) واحد خواهران گرگان برگزار شد.

در اين مراسم خانم احمدي از اساتيد حوزه و پژوهشگر امور ديني به شرح و تفسير دعاي ساعت تحويل سال نو پرداخت و گفت: در معارف اسلامى آمده هر روزى که در آن گناه صورت نگيرد عيد است چنان که امام صادق عليه‌السلام مى‌فرمايد: "کل يوم لا يعصى اللّه فيه فهو يوم عيد".

ايشان با قرائت دعاي «يا مقلب القلوب و الابصار، يا مدبر الليل و النهار، يا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الي احسن الحال » افزود:  عيد از عود گرفته شده و در لغت به معناي بازگشتن است . دگرگوني سال جديد و بازگشت بهار نو و نوروز، عيدهايي چون عيد فطر را تداعي مي کند . مسلمان روزه دار پس از يک ماه عبادت روزي را که غبار از فطرت توحيدي اش زدوده شده و به فطرت توحيدي بازگشته است، عيد مي گيرد . البته مراتب اين بازگشت در افراد گوناگون فرق مي کند . دعاي تحويل سال هم با جملاتي کوتاه همين مسير را پيش پاي انسان مي گشايد . مقلب القلوب و الابصار پروردگار است که قلب ها را به سمت کمال دگرگون مي سازد و چشم ها را به سوي خود مي دوزد . قلب ها چون کرات دگرگون مي شوند; ولي پس از دگرگوني، بايد استواري يابند; زيرا در ادعيه وارد شده است: «و ثبت قلوبنا علي دينک; قلب هاي ما را بر دين خود ثابت بدار .» اگر قلوب دگرگون شدند و سپس بر دين الاهي استوار گرديدند، ابصار نيز چنين مي شوند ; زيرا ابصار فرمانبردار قلوبند . شايد از اين رو اول قلوب و سپس ابصار ذکر شده است . 

اين پژوهشگر امور ديني اظهار داشت: در طول سال چند عيد وجود دارد که از آداب و ويژگى خاصى برخوردارند مهم‌ترين آنها اعياد غدير، فطر و قربان است، که آثار و برکات زيادى دارند. روز ولادت پيامبر مکرم اسلام صلى‌اللّه‌عليه‌وآله و ائمه اطهار عليهم‌السلام نيز از اعياد مهم اسلامى به شمار مى‌آيند. عيد نوروز که با تحويل سال و چرخيدن يک دور کامل زمين به گرد خورشيد شروع مى‌شود، از جمله اعيادى است که جنبه ملى داشته و تاريخ پيدايش آن قبل از اسلام است. اين عيد با آمدن اسلام و زدودن خرافات از چهره آن مورد موافقت و تأييد ضمنى اسلام قرار گرفت در روايات نيز آمده است که روزى براى حضرت على عليه‌السلام هديه نوروزى آوردند، فرمودند اين چيست؟ گفتند: اى اميرالمؤمنين، امروز نوروز است. حضرت فرمودند: هر روز را براى ما نوروز قرار بدهيد. امام صادق عليه‌السلام درباره اين عيد فرموده‌اند: "... و هيچ نوروزى نيست که ما در آن متوقع گشايش و فرجى نباشيم زيرا نوروز از روزهاى ما و شيعيان ما است."

ايشان در مورد نظر امام خميني(ره) در باره عيد نوروز گفت: امام خمينى قدس‌سره در يکى از پيام‌هاى نوروزى مى‌فرمايد: "اين عيد هر چند يک عيد اسلامى نيست، ولى اسلام آن را نفى نکرده است." 

به بيان نغز امام راحل(س): «با سرچشمه گل‌آلود توقع صفاي آب نداشته باش... تو اگر معناي «يا مقلب القلوب» را به ذائقه قلب بچشاني و به سامعه قلب برساني... از جلب قلوب بي‌نياز شوي». (آداب الصلوة، ص 172) از اين رو است كه امام در توصيه به پيروان خويش خاصه طلاب علوم ديني مي‌فرمايد: «لازم است خود را تهذيب كنيد كه وقتي رئيس جامعه يا طايفه‌اي شديد، آنان را نيز تهذيب نماييد. براي اصلاح و ساختن جامعه قدم برداريد. هدف شما خدمت به اسلام و مسلمين باشد و اگر براي خدا قدم برداريد، خداوند متعال مقلب القلوب است. دل‌ها را به شما متوجه مي‌سازد». 

در اعتقاد امام كسي كه نداي «يا مقلب القلوب و الابصار» را سرمي‌دهد، بايد قلبش تنها متوجه به خدا باشد و از توجه به غير او روي‌بگرداند تا دعاي او جامه صدق و راستي برتن بيارايد و در ضميرش اثر‌گذار باشد. 

ايشان در تعريف و حالات قلب گفت:  واژه قلب 132 مرتبه در قرآن آمده است و در دو معنى استعمال مى‌شود: 1. عضوى که در سمت چپ بدن قرار گرفته و خون را تصفيه و به همه بدن پمپاژ مى‌کند. 2. روح و نفس که هدايت‌کننده همه اعضاء و جوارح بدن است. قلبى که در دعاى مذکور آمده از نوع دوم، است که داراى حالات مختلف بد و خوب مى‌باشد:

وي در تفسير علت همراه شدن کلمه «ابصار» با «قلوب» در دعاي تحويل سال اظهار داشت: 

يکي ديگر از عوامل دگرگوني زندگي آدمي، بصيرت اوست؛ ما در اين دعا مي گوييم: «اي کسي که دگرگون مي‌کني قلب‌ها را و اي کسي که دگرگون، مي کني بصيرت‌ها را» يکي از بنياد‌هاي تربيتي تغيير ديدگاه‌ها و جهان بيني‌هاست؛ اگر ديدگاه‌ها عوض شد، ما هم عوض مي شويم، مثلا نوع نگاه ما به هستي از اين موارد است که آيا اين هستي خالقي دارد يا نه ؟ آيا اين هستي را شامل طبيعت و ماورا طبيعت مي دانيم يا نه ؟ آيا به اين دنيا نگاه عالي مي کنيم يا غايي؟ 

اين استاد حوزه خواهران دعاي لحظه تحويل سال را سرشار از جلوه‌هاي وصال دانست و افزود: اين دعا مسير كمال و جمال را فراسوي رهرو طريق حق گسترده است و بايسته است كه در مضامين بلند معنوي و عرفاني آن بينديشيم و بكوشيم تا در سال جديد، ظاهر و باطن خود را با معارف نغز الهي و انوار رحماني زينت بخشيم و زلال حالات خوش معنوي و زمزم صفاي روحاني را در محضر صاحبدلان اهل معرفت و واصلان اهل بصيرت بجوييم و قلب و روان خويش را در معرض نسيم حيات‌بخش و بهشتي مقربين كه عطر خوش عشق و معرفت از حريم قدسي وجودشان به مشام جان مي‌رسد و بهار زندگي و جاودانگي را براي آدمي به ارمغان مي‌آورد، قرار دهيم تا شجره وجودمان در قلعه امن ولايت به گل‌هاي معطر اسما و صفات الهي و ثمرات جان‌بخش رحماني مزين گردد.

 
 


١٦:٤٧ - جمعه ٢٩ اسفند ١٣٩٣    /    شماره : ٦٠٦٧١    /    تعداد نمایش : ٢٧٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




شماره تماس : 01732436254