ارائه الگوی تعامل بین مذاهب در نظام اسلامی می بایست با روح صلابت و شهامت با عقلانیت و اعتدال باشد. ریاست محترم جامعه المصطفی(ص)
صفحه اصلی :: اخبار > برگزاری نشست علمی « بایسته های همگرایی اسلامی در جهان معاصر» در واحد گرگان


  چاپ        ارسال به دوست

برگزاری نشست علمی « بایسته های همگرایی اسلامی در جهان معاصر» در واحد گرگان

نشست علمی « بایسته های همگرایی اسلامی در جهان معاصر» در حاشیه « نمایشگاه کتاب گلستان» توسط معاونت پژوهش واحد گرگان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی(ص) واحد گرگان، در این نشست علمی، دکتر هاشم کوناتی از مدرسان این واحد با قرائت آیه شریفه « وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا....» مبنای اسلام را بر همگرایی و یکپارچگی دانست و اظهار داشت: همگرایی در اسلام یک اصل حاکم است یعنی اگر یک اصل دیگر از اسلام با این اصل در تعارض قرار بگیرد، باید بر اساس اصل همگرایی اعمال کرد. مثلا اگر بنده به عنوان یک شیعه یا اهل سنت در بین جماعتی مخالف مذهب خود قرار گرفتم و انجام یک عمل مستحب باعث ایجاد اختلاف و تشدّد شود، باید آن عمل مستحبی را انجام ندهم.

ایشان بر اساس آموزه های قرآنی همگرایی و وحدت را از نعمت های الهی برشمرد و گفت: قبل از اینکه پیامبر اسلام(ص) به مدینه بیایند، اختلافات فراوان بین قبایل مختلف به خصوص اوس و خزرج وجود داشت که بعد از آمدن رسول الله(ص) و با درایت ایشان اختلافات و کینه ها را کنار گذاشتند. و این از نعمات الهی برای مسلمانان بود.

وی افزود: تاریخ بشریت نشان داده است هر امتی که وحدت خود را حفظ کرده توانسته است بر کشورها و دشمنان خود فائق بیاید. چه آن امت توحیدی مانند بنی اسرائیل، امت اسلامی و ... باشد و چه دولتهایی مانند روم، یونان و سایر اقوام. قرآن کریم هم بر همین نکته تاکید دارد که وحدت خود را حفظ کنید تا قدرت خود را از دست ندهید.

استاد جامعه المصطفی(ص) واحد گرگان، بایسته های همگرایی اسلامی را به دو دسته بایسته های سلبی و بایسته های ایجابی تقسیم کرده و اظهار داشت: بایسته های سلبی عبارت است از رخ دادها و حوادث سلبی موجود میان مسلمانان که معلول عدم وحدت میان مسلمانان می گردد. و بایسته های ایجابی عبارت است از بر فرض وجود وحدت میان مسلمانان چه چیزی عائد جامعه اسلامی می شود.

دکتر هاشم کوناتی اتفاقاتی مانند: کشت و کشتار میان مسلمانان، جنگ بین کشورهای اسلامی، ضعف سیاسی مسلمانان در عرصه بین الملل و عدم نفوذ سیاسی کشورهای اسلامی در مراکز تصمیم گیری بین المللی، ضعف اقتصادی کشورهای مسلمان با توجه به در اختیار داشتن منابع اقتصادی بسیار، فقر فرهنگی و فقر علمی کشورهای مسلمان را معلول عدم وحدت امت اسلامی دانست و گفت: وقتی در جوامع اسلامی همگرایی و وحدت نیست، قدرت هم نیست و به این دلیل کشورهای اسلامی نمی توانند از یکدیگر در مقابل دشمنان دفاع کنند.


١٤:١٧ - پنج شنبه ٢٦ مهر ١٣٩٧    /    شماره : ٩٥٤٣٠    /    تعداد نمایش : ٨٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




شماره تماس : 01732436254