ارائه الگوی تعامل بین مذاهب در نظام اسلامی می بایست با روح صلابت و شهامت با عقلانیت و اعتدال باشد. ریاست محترم جامعه المصطفی(ص)
صفحه اصلی :: اخبار > اشتراکات شیعه و سنی درباره مهدی موعود(عج) بیش از اختلافات است


  چاپ        ارسال به دوست

محقق تونسی در نشست علمی «مهدی موعود(عج) از دیدگاه مذاهب اسلامی» در نمایندگی گرگان

اشتراکات شیعه و سنی درباره مهدی موعود(عج) بیش از اختلافات است

به همت گروه علمی عمومی و معاونت پژوهش نمایندگی گرگان و با حضور اساتید، دانش پژوهان و کارکنان این نمایندگی نشست علمی « مهدویت از دیدگاه مذاهب اسلامی» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی(ص) نمایندگی گرگان، این نشست با سخنرانی دکتر سید زهیر المسیلینی (دکترای فلسفه و کلام اسلامی و مدیر گروه فلسفه و عرفان اسلامی جامعه المصطفی(ص) العالمیه گرگان) برگزار شد.

وی در این باره توضیح داد: اصل جریان مهدویت در میان امت اسلامی مورد قبول است که انکار آن را می‌توان برابر با کفر و تکذیب پیامبر اسلام(ص) برشمرد.

مسیلینی افزود: کسانی که این اصل مهم را منکر می‌شوند یا مورد تردید و شک قرار می‌دهند در پس پرده این رویکرد،‌ جریانی سیاسی و استعماری را دنبال می‌کنند

 


اعتقادی برای همه مذاهب اسلامی

این اندیشمند تونسی اظهار کرد: اعتقاد به ظهور امام مهدی(عج) در آخرالزمان یکی از اعتقادات مسلم و قطعی همه پیروان مذاهب اسلامی اعم از شیعه و سنی است و به مذهب خاصی اختصاص ندارد.

وی گفت: اصل مهدویت در میان همه مذاهب اسلامی مشترک است و حتی وهابی‌ها که معمولاً در بسیاری از مسائل اعتقادی با عموم مسلمانان مخالفت دارند، در مسئله مهدویت موافق نظر سایر مسلمانان هستند و حتی کتابی را در پاسخ به کسانی که منکر مهدی موعود هستند نوشته و با این کار به آنها اعتراض کرده‌اند

 


مسیلینی ادامه داد: در کتاب «رساله عالمان معروف حجاز» آمده است که فقط ابن خلدون خواسته است که احادیث مربوط به مهدی(عج) را با حدیثی بی‌اساس و معجول که می‌گوید «لا مهدی الا عیسی» مورد ایراد قرار دهد

.

اصل مسلم

وی گفت: ابن عبدالمزمن در این باره نوشته است که اعتقاد به ظهور مهدی موعود بر هر مسلمانی واجب است و این جزئی از عقاید اهل سنت به شمار می‌رود و کسی غیر از افراد نادان و بی‌خبر و بدعت‌گذار آن را انکار نمی‌کند.

وی افزود: قاطبه امت اسلامی مسئله مهدویت و ظهور منجی در آخرالزمان را اصلی مسلم می‌دانند و روایات بسیاری در این زمینه نقل شده و کتاب‌های متعددی به صورت مستقل درباره مهدی موعود و ویژگی‌های ایشان تدوین کرده‌اند.

مسیلینی درباره منکرین مسئله مهدویت به حسن بصری،‌ امام بخاری، حافظ بن حبان، ابن خلدون، محمد رشیدرضا،‌ گلدزیهر و دوایت م. دونالدسن اشاره کرد.


قربانی نکردن اشتراکات:

همچنین، وی از موارد اختلافی در این باره یاد و اظهار کرد: آنچه در موضوع مهدویت بین شیعه و سنی مشترک است،‌ بیش از اختلافات است؛ بر این اساس سزاوار نیست که به خاطر دو یا سه مسئله، اختلافات پررنگ شود و اشتراکات را قربانی آنها کنیم.

وی گفت: بزرگترین دلیل بر اثبات مهدویت در دین اسلام وجود احادیث، روایات و آثاری است که تعداد آنها به ده‌ها مورد می‌رسد و همه آنها غیر از احادیث ضعیف و موضوعی که وارد شده‌اند صحیح و متقن هستند.

مسیلینی تأکید کرد: آرا و نظرات منکران مهدویت فقط در حد شبهات باقی مانده و هرگز به اثبات نرسیده است و وجود ده‌ها کتاب و نوشته در تأیید این اعتقادات از علمای این امت،‌ دلیل قاطعی بر اعتقاد به مهدویت در میان اهل تسنن است.


١٤:٢٠ - شنبه ٣١ فروردين ١٣٩٨    /    شماره : ٩٨٧٧٨    /    تعداد نمایش : ٢٩٠


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




شماره تماس : 01732436254